تاریخ منوّرالفکری در ایران (۱) روشن‌فکری دینی از کمبود نگاه تاریخ‌محورانه رنج می‌برد برگزاری جشن بزرگ «خدا قوت کارگر» در ورزشگاه امام‌رضا (ع) مشهد استقبال زائران و مجاوران بارگاه رضوی از نمایشگاه «در آستان بقیع» بازدید رئیس بعثه مقام معظم رهبری از نمایشگاه «در آستان بقیع» افزایش ۵۰ درصدی ظرفیت پذیرش زائران مددجو در خراسان رضوی به کجا می‌روم آخر؟ بررسی فضیلت امیرالمؤمنین(ع) در حدیث ردالشمس برگزاری نشست تخصصی «وعده صادق» در مشهد مقدس دومین نشست کارگروه ملی امام‌رضا(ع) در مشهد برگزار شد درباره بانویی نیکوکار که بانی روشنایی حرم مطهر رضوی شد شکر نعمت همجواری با امام رئوف (ع) بازخوانی شخصیت حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)| نامه‌ای از مسافر مشهد به مسافر ری ارائه خدمات «آب‌رسانی» در پهنه سیستان توسط خادمیاران رضوی و با هدف کمک به مدیریت کم‌آبی جزئیات برنامه‌های قرآنی روزانه حرم‌مطهررضوی (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) «چشمه‌های معارف رضوی»؛ روایتی از مهم‌ترین احادیث امام رضا(ع) کارگاه دوخت لباس شیرخوارگان حسینی در مشهد مقدس افتتاح می‌شود ویژه برنامه‌های حرم مطهر رضوی به مناسبت شب شهادت حمزه سیدالشهدا(ع) چند هزار حافظ قرآن در خراسان رضوی داریم؟
سرخط خبرها

مروری بر زندگی آیت‌الله واعظ طبسی، تولیت آستان قدس رضوی به بهانه هفتمین سالروز ارتحالش | مردی که همواره رخت خادمی بر تن داشت

  • کد خبر: ۱۵۳۴۴۸
  • ۱۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۲
مروری بر زندگی آیت‌الله واعظ طبسی، تولیت آستان قدس رضوی به بهانه هفتمین سالروز ارتحالش | مردی که همواره رخت خادمی بر تن داشت

شهرآرانیوز؛ آیت‌ا... عباس واعظ طبسی، تا قبل از سال ۱۳۳۰ که برای نخستین بار پای منبر پرشور شهید نواب صفوی در مشهد نشست، طلبه بی‌حاشیه‌ای بود که سرش به درس و بحث گرم بود. از شانزده‌سالگی وارد حوزه علمیه مشهد شده بود و مدتی بعد برای تکمیل تحصیلات حوزوی به قم رفته بود. در بازگشت دوباره‌اش به مشهد و متأثر از سخنرانی‌های انقلابی شهید نواب صفوی، مسیر تازه‌ای در زندگی‌اش آغاز و آثار آن پنج‌سال بعد با فعالیت علنی او علیه رژیم پهلوی نمایان شد.

او در فعالیت‌های ضداستبدادی خود در مشهد با سیدعبدالکریم هاشمی‌نژاد و بعدتر رهبر معظم انقلاب همراه بود که به سه چهره اصلی فعالیت‌های سیاسی روحانیون مشهد علیه پهلوی در دهه ۴۰ و ۵۰ تبدیل شدند.
عباس واعظ طبسی در گام‌های نخست انقلاب بار‌ها به دنبال سخنرانی‌های طوفانی خود علیه شاه از رفتن به منبر منع و در سال ۱۳۴۰ به‌خاطر سخنرانی در بیست‌و‌ششمین سالگرد فاجعه گوهرشاد، ا‌ز سوی نیرو‌های حکومتی دستگیر شد و به زندان رفت. این آخرین باری نبود که آیت‌ا... طبسی برای آرمان‌های انقلابی‌اش به زندان می‌افتاد.

سال ۱۳۴۱ نیز به دنبال تصویب لایحه انجمن‌های ایالتی و ولایتی و رفراندوم شاه، سخنرانی کرد و این بار به تهران انتقال یافت و در پایتخت به زندان رفت. اما عمده فعالیت‌های آیت‌ا... طبسی پیش از انقلاب اسلامی، محدود به حوزه سیاست نبود و هنگامی که طبس دچار زلزله‌ای سهمگین شد به همراه رهبر معظم انقلاب و آیت‌ا... صدوقی به یاری مردم شتافت.
او پس از پیروزی انقلاب اسلامی با حکم امام‌خمینی (ره) به عنوان سرپرست آستان قدس رضوی انتخاب و دوسال بعد در سال ۱۳۵۹ به تولیت آستان قدس رضوی منصوب شد.

وی علاوه بر تولیت آستان قدس رضوی، در دوران پس از انقلاب اسلامی با عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام، نمایندگی مجلس خبرگان رهبری و نمایندگی، ولی فقیه در خراسان نیز، در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران مشغول خدمت شد.
مدیریت موفق مجموعه آستان قدس رضوی در دوران تولیت او، نمونه موفقی از مدیریت اسلامی در سال‌های پس از انقلاب اسلامی در کشور بود. همچنین فضا‌های زیارتی با استفاده از ظرفیت‌های جغرافیایی حریم مطهر بارگاه رضوی در قالب عملیات عمرانی متعدد، توسعه یافت.

فضا‌های فرهنگی نیز با تأسیس دانشگاه بین‌المللی امام رضا (ع)، دانشگاه علوم قرآنی رضوی، کتابخانه مرکزی آستان قدس، انتشارات به‌نشر، مرکز آفرینش‌های هنری آستان قدس، توسعه موزه‌ها و رواق‌های بارگاه امام رضا (ع) و... در دوران تولیت آیت‌ا... واعظ طبسی انجام گرفت.
او سرانجام پس از هفت دهه خدمت به کشور و انقلاب در سن هشتاد‌سالگی در بیمارستان امام رضا (ع) به دیدار حق رسید و در جوار سلطان خراسان آرام گرفت.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->